|
Post by Brem on Jan 16, 2006 10:17:30 GMT 1
hey,
ik kan snap echt niet waarom je bij de tweede oefening er mag van uit gaan dat de reactie met NH3 volledig opgaat? Kan iemand dit in een paar zinnetjes ofzo even verklaren...
dankuwel
|
|
|
Post by yentlswolfs on Jan 16, 2006 11:03:26 GMT 1
Daar mag je ook niet van uitgaan. Zie de andere topic hierover
|
|
quetzl
~Machines~
~Machine 2~
|
Post by quetzl on Jan 16, 2006 11:08:16 GMT 1
hey, ik kan snap echt niet waarom je bij de tweede oefening er mag van uit gaan dat de reactie met NH3 volledig opgaat? Kan iemand dit in een paar zinnetjes ofzo even verklaren... dankuwel In cursusdeel 3 staat de uitwerking van enkele van deze reacties. En daarbij ook de reactie HCl + NH3 -> NH4Cl. De evenwichtsconstante K is hier gelijk aan Kb(NH3)/Kw en daar dit gelijk is aan 1.8.10^9 gaat het volledig op. Het blad in de cursus is juist voor buffermengsels
|
|
|
Post by brem on Jan 16, 2006 11:45:23 GMT 1
hartelijk dank, zo kan ik weer even verder
|
|
|
Post by Juan Van Roy on Jan 16, 2006 12:37:45 GMT 1
hey, ik kan snap echt niet waarom je bij de tweede oefening er mag van uit gaan dat de reactie met NH3 volledig opgaat? Kan iemand dit in een paar zinnetjes ofzo even verklaren... dankuwel Een andere uitleg misschien, maar volgens mij ook juist, komt op hetzelfde neer als quetzl NH3 + H2O <-> NH4+ + OH- Doordat die fractie OH- reageert met uw H3O+ van de reactie van HCl ligt het evenwicht naar rechts en zal uiteindelijk de reactie volledig opgaan.
|
|