|
Post by Alex Prinsier on Jan 9, 2006 18:51:40 GMT 1
Op het modelexamen wordt dit gevraagd: Hoe kan men het (volume-)aandeel meten van koolzuurgas in een mengsel van rookgassen? Welke reactie treedt daarbij op? Koolzuurgas is toch gewoon de moeilijke naam voor CO2 hé? Maar verder geraak ik ni, iemand een idee?
|
|
|
Post by yentlswolfs on Jan 9, 2006 20:54:29 GMT 1
Koolzuurgas is inderdaad CO2.
Je zou het kunnen laten reageren met een stof die neerslaat en dan het verschil in gewicht meten. Zoiets is uitgelegd ergens in de cursus. Allez, uitgelegd....eerder: er staat een prentje van in uwe cursus. In oxtoby staat er meer uitleg bij en ook een reactie voor die neerslag die zou vormen met CO2. Bladert maar is door uw oxtoby, op een bladzijde, links onderaan staat een figuurke dat lijkt op een uitlaatpijp van een auto.
|
|
|
Post by Alex Prinsier on Jan 10, 2006 11:47:44 GMT 1
Bladert maar is door uw oxtoby,
|
|
|
Post by yentlswolfs on Jan 11, 2006 10:19:07 GMT 1
p 37 staat wat ik bedoel, maar ik weet niet of dit de oplossing is. Er staat niet echt een reactie bijgeschreven. Er staat gewoon dat Mg(ClO4)2 de C02 absorbeert, welke reactie daar mee overeenkomt staat er niet bij.
|
|
|
Post by Niels Bosmans on Jan 11, 2006 11:07:19 GMT 1
het is voldoende om CO2 te laten reageren met NaOH, zo heeft Creemers gezegd in de les. De reactie wordt dan : CO2 + 2NaOH -> Na2CO3 + H20 Na uitdampen van het water kan je dan de massa van Na2CO3 wegen en daaruit berekenen hoeveel CO2 er in de rook zat.
|
|
|
Post by ali chemicali on Jan 13, 2006 20:27:17 GMT 1
dat staat ook bij de toepassingen onder zuur base dinges van oxiden
|
|