|
Post by yentlswolfs on Jan 11, 2006 10:59:10 GMT 1
Bij de laatste vraag van het modelexamen wordt het verband tussen dissociatiegraad alpha en vorderingsgraad xsi gevraagd voor die specifieke reactie.
Ik heb Kc al kunnen opstellen voor zowel alpha als xsi, maar het verband vinden lijkt mij niet. Wat is dit verband, of is er mss een algemeen verband ahv de stoechiometrie?
|
|
|
Post by Alex Prinsier on Jan 11, 2006 12:46:56 GMT 1
alpha = mol gedissociƫerd / aantal mol in het begin = 2 * xsi / aantal mol in het begin
|
|
|
Post by yentlswolfs on Jan 11, 2006 13:45:12 GMT 1
Dit is toch afhankelijk van de stoechiometrie(zo staat het in de cursus). Is dit dan toevallig dat dit verband voor deze reactie hetzelfde is als voor 2NH3 --> N2 + 3H2 (het voorbeeld in de cursus)?
Ik heb geprobeerd dit verband te verifieren door het in te vullen in mijn vgl voor Kc, maar het komt niet helemaal uit. Ik zal straks nog eens proberen.
|
|
|
Post by Niels Bosmans on Jan 11, 2006 15:23:20 GMT 1
Kc in functie van alpha (a) zou moeten zijn: (a^3)/(2*(1-a)^2) * n_0/V Kc in functie van vorderingsgraad (E): (4*E^3)/(n_0-2*E)^2 * 1/V Het verband is dan idd: a=2*E/n_0 en als je dit terug invult in de vergelijking klopt het ook. Is dit dan toevallig dat dit verband voor deze reactie hetzelfde is als voor 2NH3 --> N2 + 3H2 (het voorbeeld in de cursus)? ik denk het wel, hij zei toch dat t altijd anders was...
|
|
|
Post by yentlswolfs on Jan 14, 2006 11:56:29 GMT 1
Ik heb mijn fout ondertussen gevonden. Ik zat met wortels te werken. ik had a^3/a^2 gelijk gesteld aan a^(3/2).
|
|