|
Post by Alex Prinsier on Jan 15, 2006 14:47:38 GMT 1
Kp = exp ( -G / RT ) met R = 8.3145 want G = Joule/mol en T = Kelvin dus R = J/(mol.K).
Het enige vreemde is dat de creemers nog zo benadrukte da het argument van een wiskunde operatie dimensieloos is terwijl hij hier dan toch wel exp ( x * mol ) neemt... achja
Mijn vraag is nu: staan de partiëeldrukken in Kp nu uitgedrukt in atm, bar, Pascal, en waarom precies die?
|
|
|
Post by yentlswolfs on Jan 16, 2006 9:33:14 GMT 1
Ja, dat met die eenheden die je moet invullen bij Kp vindt ik ook maar raar. In de cursus staat heel duidelijk dat je in bar moet rekenen, terwijl we in de oefenzitting steeds met atm hebben gewerkt.
|
|
quetzl
~Machines~
~Machine 2~
|
Post by quetzl on Jan 16, 2006 11:26:18 GMT 1
Kp is in dit geval dimensieloos. De partieeldrukken staan daarom in bar (x bar/1bar = x) . Als je andere eenheden zou pakken krijg je een andere waarde voor Kp en die zou dan fout zijn.
|
|
|
Post by ali chemicali on Jan 16, 2006 12:20:44 GMT 1
Ik denk als ge Kp haalt uit exp(-DeltaG/RT) dan is het in bar omdat Delta G berekend is bij 1 bar. als ge Kp berekent met [Pi in atm][Pi in atm]/[Pi in atm][Pi in atm], dan zal ie in atm zijn.
|
|
quetzl
~Machines~
~Machine 2~
|
Post by quetzl on Jan 16, 2006 12:36:17 GMT 1
ik zou dan die theorie nog maar eens goed bekijken. Vooral de laatste paragraaf van het blad van massawerking.
Op deze manier gedefinieerd is de thermodynamisch evenwichtsconstante Kp dimensiloos. De praktische evenmwichtsconstante Kp heeft dezelfde getalwaarde maar heeft als eenheden (1bar)^delta(v). Hierbij is bar verplicht als eenheid voor de ingevulde partieeldrukken, omdat de thermodynamische tabellen, die Delta(G)° bepalen werden opsteld voor refdruk van 1bar. Zowel de thermodynamische als de praktische evenwichtsconstanten wordenverder aangeduid met hetzelfde symbool Kp.
|
|
|
Post by guest on Jan 16, 2006 13:39:26 GMT 1
De thermodynamische tabel in oxtoby (appendix d) is toch opgesteld voor een referentiedruk van 1 atm? Dat staat in de inleiding. Mogen wij dan die waarden toch gebruiken alsof het met bar opgesteld is?
|
|
|
Post by Alex Prinsier on Jan 16, 2006 14:58:54 GMT 1
kdenk het wel veel scheelt het ni... Maar tis me nu duidelijk, de eenheid van druk voor de Pi's is dezelfde als de referentiedruk van delta G die uit de tabel komt merci
|
|
|
Post by Alex Prinsier on Jan 16, 2006 21:30:57 GMT 1
als afsluiter nog een moeilijke (maar wrs met een simpel antwoord...): Kp is onafhankelijk van de druk, akkoord? (anders... zal u falen morgen ) Maar aangezien Kp = exp (-G / RT) moet G dus ook onafhankelijk zijn van de druk? Maar wat voor zin heeft het dan een referentiedruk op te geven, als het dan toch onafhankelijk is van de druk... Of het dan gaat bij 1 atm, 1 bar, 5 bar of whatever anders, wat maakt het uit?
|
|
|
Post by yentlswolfs on Jan 16, 2006 22:15:55 GMT 1
Dat is een serieuze doordenker! Daar ga ik mijn brein niet over breken.
|
|
zuyao
New Member
|
Post by zuyao on Dec 9, 2011 9:35:07 GMT 1
|
|