|
Post by Niels Bosmans on Dec 18, 2005 15:19:13 GMT 1
in de eerste teamzitting moesten we de perksnelheid van een satelliet berekenen. Wij zijn echter nooit bij die opdracht geraakt... Kan iemand mss de formule van perksnelheid hier zetten?
|
|
|
Post by jeffrey on Dec 20, 2005 18:43:40 GMT 1
ik weet alleen dat deze constant is (en ik dacht dat het iets te maken had met een oppervlakte van een driehoek gevormd door de sateliet en de aarde ofzo?)
ik heb horen zeggen dat er een formule in de cursus van analyse staat (ik vind ze wel niet terug) anderen zeggen dan weer dat er een staat in de cursus van mechanica(waar ik ze ook niet in terug vind)
het verhelpt u probleem niet echt maar mss weet je nu een beetje meer
groeten jeffrey
|
|
uchihasasuke
New Member
Evolution is the exception, extinction is the rule.
|
Post by uchihasasuke on Dec 21, 2005 10:58:50 GMT 1
Ik heb het bewijs gevonden op wikipedia: en.wikipedia.org/wiki/Keplers_lawsDe perksnelheid is de oppervlakte die de voerstraal aarde-zon beschrijft per seconde. De oppervlakte beschreven per tijdseenheid (= perksnelheid) is dan: dA = 1/2 |r x dr| Verder weet je dat het impulsmoment (L) constant is (r x m.dr/dt) dL/dt = r x F => L = r x m.dr/dt => dr/dt = L/(r.m) de perksnelheid herschrijf je als 1/2 (r x dr/dt.dt) => perksnelheid wordt |L|/2m.dt L en m zijn constant, dus de perksnelheid is ook constant.
|
|
|
Post by ehoyuckoracuh on Oct 24, 2019 11:09:30 GMT 1
|
|