|
Post by yentlswolfs on Jan 25, 2006 10:26:15 GMT 1
Deze oefening is behandeld tijdens het groepsmonitoraat. Luc labey heeft daar de krachten getekend op de staaf van 300kg. In het punt A laat hij daar wel de kracht Sab(vanwege de ideale staaf AB) aangrijpen, maar in punt C is er geen sprake van de kracht vanwege de andere ideale staaf CD.
Heeft iemand hier een verklaring voor, of is dit gewoon fout overgeschreven van het bord?
|
|
quetzl
~Machines~
~Machine 2~
|
Post by quetzl on Jan 25, 2006 10:37:49 GMT 1
In het punt C is er wel een kracht vanwege de staaf CD. Je moet maar eens zien hoe de tekening er uit ziet als je die staaf zou wegdoen ... dan zou het hele systeem tegen de muur wegdraaiden.
|
|
inge
GirlS
|
Post by inge on Jan 25, 2006 11:19:33 GMT 1
Zou er iemand die oefening eens kunnen posten?
Alvast bedankt, Groetjes, Inge
|
|
|
Post by Niels Bosmans on Jan 25, 2006 11:56:46 GMT 1
klein dom vraagje hierover, hoe bereken je het massacentrum van die driehoekige plaat? Alle ge moet toch weten waar G aangrijpt...
|
|
|
Post by yentlswolfs on Jan 25, 2006 12:14:13 GMT 1
Bij een driehoek ligt dat gewoon op 1/3 van de basis en op 1/3 van de hoogte.
Luc labey heeft dus de volgende krachten aangeduid op de staaf AC: -in het punt A:Rax, Ray en Sab -in het midden, de zwaartekracht -in het punt C: Rc1y en Rc1x
Ik veronderstel dat er in het punt C ook Scd bijgetekend moet worden. Het is wel niet zo dat als je die niet zou tekenen, dat dan het systeem tegen de muur zou draaien. Je hebt namelijk nog steeds Rc1x en Rc1y die dit (eventueel)tegenwerken.
|
|
|
Post by Niels Bosmans on Jan 25, 2006 13:41:10 GMT 1
Dan begrijp ik er helemaal niks van... Normaal gezien werken in het punt A OP staaf AC (1) de krachten R_A1x en R_A1y. Dit zijn de krachten van het knooppunt op de staaf. Als je de knooppuntsvgl van A opstelt dan pas komen daar Rax, Ray en Sab bij... Zo is het mij uitgelegd in de oefenzittingen en zo heeft vanderperre het ook uitgelegd... Luc Labey heeft dus die staaf vrijgemaakt, en dan aangeduid dat Sab op de staaf werkt?? Ik heb er de examens nog eens op nagekeken en daar staat ook dat je alleen maar R_A1x en R_A1y in zo'n geval mag aanduiden als krachten op de staaf... Het is ook zo dat uitwendige krachten op de knooppunten enkel terugkomen in de knooppuntsvergelijkingen en niet in de vergelijkingen van de staaf, en Sab, Rax en Ray zijn "uitwendige" krachten tov die staaf. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik er helemaal geen * meer van begrijp
|
|
|
Post by Niels Bosmans on Jan 25, 2006 14:22:28 GMT 1
hier mijn oplossing:
|
|
|
Post by yentlswolfs on Jan 25, 2006 19:01:01 GMT 1
Ik heb ook een paar opgeloste examens bekeken en ge hebt gelijk ze. Oftewel heeft luc labey dat verkeerd op bord geschreven oftewel heb ik da verkeerd overgeschreven(wsl dat laatste).
|
|
|
Post by opperbanana on Jan 25, 2006 19:28:52 GMT 1
nee khad da ook
|
|