|
Post by lygeros on Jan 25, 2006 19:10:27 GMT 1
|
|
|
Post by lygeros on Jan 25, 2006 19:22:23 GMT 1
sorry, nog eens probere. hey...wsl gaat het simpeler maar kom. ik begin dus met behoud van impuls op x-as. - dus m1*v1=m2*v2.
- nu ganek samengestelde beweging gebruike. ge stelt vast da v1, de snelheid van de slee, de sleepsnelheid is als ge de v abs van het kogeltje wilt berekene.
- de absolute snelheid is v2 van hogerop. onbekend dus.
- de relatieve snelheid is gegeven, 4m/s.
- de samengestelde beweging en impulsstelling gecombineerd, wete da de absolute snelheid 4 keer de sleepsnelheid is(v2=m1/m2*v1=20/5*v1=4*v1=4*vs
- nu maakte uw driehoekske, met de hoek tss de sleepsnelheid en de relatieve 60 grade. om de sleepsnelheid, enzo de absolute te bekome, gebruikte de cos-regel. mor dor zit het probleem nu. :
16*vs²=16+vs²-2*4*vs*cos(60°)...en dan komde een vgl uit waaruit ge vs kunt bepale, mor....dor zen twee waarde, namelijk positieve en negatieve(vanwege het "²")...kan iemand het mij uitlegge, en mss een snellere methode?
|
|
|
Post by lygeros on Jan 25, 2006 19:26:24 GMT 1
ja wete, ik denk da ik het heb. aangezien da de cosinusregel een veralgemening is van de pythagoras stelling, zijn de waarde die ge moet zoeke algebraisch en ni vectorieel. dus het kan dieje driehoek ni schele da die snelheid nu negatief of positief is, ge pakt gewoon de positieve waarde en als da ni zo is, zeg het mij dan. zo snel je kan
|
|
|
Post by lygeros on Jan 25, 2006 19:40:02 GMT 1
sorry, ik heb een fout gemaakt. die 4*vs is ni als die op die helling is, maar natuurlijk als die afgeschote wordt. als ge nu het kogeltje als systeem beshouwd, dan kunde ook dmv behoud van energie, die absolute snelheid daar op de helling uitdrukke ifv de sleepsnelheid. da wordt dus: m2*16*vs²/2=5*0.3*10+vabs(van het snelheidsdriehoekske)²*5/2. dus vabs(van het snelheidsdriehoekske)=sqrt(40* vs²-15). en da kunde opnieuw in da driehoekske steke en de cos-regel toepasse. en dan zoude vs moete uitkome, en dus vabs, van als het kogeltjes vertrekt en van bove is, en door behoud van energie opt hele systeem toe te passe, zoude die delta(l) moete kunne vinde... ok zo?
|
|
|
Post by lygeros on Jan 25, 2006 19:45:54 GMT 1
voor de mense die hier niks uit kunne make, kheb just een veel rappere manier gevonne. ge zegt gewoon da de snelheid van de kogel, gepojecteerd op de x-as, 4m/s(relatieve snelh.)* cos(60°) -SLEEpsnelheid is. en dus vulde da in in de behoudswet en dan komde uit da sleepsnelheid 0.4m/s is
|
|