|
Post by Forceflow on Jan 25, 2006 21:14:52 GMT 1
Wanneer heb je nu een knooppunt en wanneer niet ? Ik heb hier al veel te veel uiteenlopende uitleg over gehoord.
Scharnier + reëele staaf + ideale staaf ? (Volgens Luc Labey in de laatste oefenzitting niet)
Zo vooral de combinatie reëel-ideaal en scharnier of alles onderling zorgt voor problemen.
|
|
inge
GirlS
|
Post by inge on Jan 26, 2006 9:52:20 GMT 1
Volgens mij heeft het iets te maken met het aantal onbekenden, als er meer als twee onbekenden zijn in dat knooppunt moet je daar een knoopuntsvergelijking van opstellen, ik heb dat denk ik ergens gelezen in de zelftest.
|
|
|
Post by Alex Prinsier on Jan 26, 2006 10:51:04 GMT 1
of simpeler: wanneer er meer dan 2 dingen samenkomen in 1 punt. 2 ideale staven => geen knooppunt 2 reële staven => geen knooppunt 3 ideale staven => knooppunt of een combinatie van die dingen Das toch wa ik ervan begreep.
|
|
|
Post by Niels Bosmans on Jan 26, 2006 11:14:57 GMT 1
het zijn in principe allemaal knooppunten waar 2 staven of meer bij elkaar komen, of waar er een uitwendige kracht aangrijpt, maar als er slechts twee staven samenkomen is het opstellen van de knooppuntsvergelijkingen overbodig omdat de krachten die de staven op elkaar uitoefenen in dat geval toch gelijk en tegengesteld zijn.
|
|
|
Post by Thomas Benaets on Jan 26, 2006 14:20:30 GMT 1
idd maar als bv de 2 staven met een scharnier vastzitten aan de omgeving dan moet je wel weer knooppuntsvgl opstellen
|
|
|
Post by Alex Prinsier on Jan 26, 2006 16:37:48 GMT 1
idd maar als bv de 2 staven met een scharnier vastzitten aan de omgeving dan moet je wel weer knooppuntsvgl opstellen omdat er meer dan 2 dingen samenkomen easy:D
|
|
|
Post by ego sapiens on Jan 26, 2006 18:08:06 GMT 1
ge kunt overal een knooppuntenvergelijking opstellen, maar als er maar 2 krachten werken in een punt (van staven, scharnieren,uitwendige,...) dan volgt uit die knooppuntenvergelijking ALTIJD dat de 2 krachten even groot maar tegengesteld zijn (actie reactie, en som van de krachten in een verbindingspunt moet nul zijn), daarom dat ge daar al in't begin rekening mee kunt houden en dan moet ge die vglng nie meer opstellen. bvb een staaf1 hangt aan een scharnierA Rax=Ra1x en Ray=Ra1y, dat volgt uit de knooppuntenvergelijking.
Als er drie of meer krachten werken dan werkt da natuurlijk nie, en dan stelt ge dus uw knooppuntenvergelijking op.
|
|
|
Post by ego paniek on Jan 27, 2006 11:01:32 GMT 1
voor alle zekerheid
als ge een knooppunt hebt met een kracht S1 (van een ideale staaf) en die wijst naar het ander knooppunt waarop de staaf werkt, dan is het DRUK
moest ge die ideale staaf vrijmaken (wat ge nie doet) dan zou die S1 tegengesteld staan als in het knooppunt en dus van elkaar weg?
of is het juist andersom
|
|