quetzl
~Machines~
~Machine 2~
|
Post by quetzl on Feb 1, 2006 23:11:20 GMT 1
Dankje voor de uitleg, maar er zijn toch een paar redeneringen bij waar ik niet echt kan volgen -hoe kan je uit het gegeven dat periode 4 is, concluderen dat de cosinus op Pi/4 gelegen moet zijn -waarom moet de cos (Pi/4) uitkomen op 2? -waarom moet je op het einde nog een verschuiving van 2 naar boven doen? Alvast bedankt voor de moeite De cosinus moet op Pi/4 gelegen zijn omdat je periode 4 is en je dan alleen 2 keer dezelfde waarde na elkaar kan krijgen wanneer je cosinus bijvoorbeeld -Pi/4 is. cos(-Pi/4) = cos(-Pi/4 + Pi/2) = cos(Pi/4)= wortel(2)/2 Je cos(Pi/4) moet op 2 uitkomen omdat het verschil tussen 4 en 0, 4 is (2 keer 2 dus) . Om nu te zorgen dat je de waarde 2 en -2 uitkomt moet je vermenigvuldigen met 2wortel2 ipv de gebruikelijke 2. Die verschuiving van 2 is nodig om van (-2,2,2,-2,-2,...) over te gaan naar (-2+2,2+2,2+2,-2+2,-2+2,...) of (0,4,4,0,0,...)
|
|
|
Post by yentlswolfs on Feb 2, 2006 8:09:59 GMT 1
Ik heb een duizend keer gemakkellijkere manier: gewoon vermenigvuldigen met die matrix en je bekomt direct de goede oplossing. Je kan ongeveer dezelfde matrix ook gebruiken voor periode 3 of 2. Je moet wel achteraf de gevonden coefficienten nog delen door een bepaald getal, maar dat staat in de scan uitgelegd.
|
|
|
Post by thomasq on Feb 2, 2006 11:22:25 GMT 1
hoe komt gij hier op? snap er niet veel van ...
die 3 matrices vermenigvuldigen?
|
|
|
Post by Alex Prinsier on Feb 2, 2006 13:02:46 GMT 1
Ik heb dus H(z) = 2*z^2+1 / z*(z-1/4) Als ingang heb ik 2*sqrt(2)*cos(k*Pi/2-3*Pi/4) + 2 Voor de amplitude van de uitgang moet ge dus H(e^(j*1/2*Pi) berekenen, wat gelijk is aan H(j). En dan kom ik als amplitude een complex getal uit... ziet er ni juist uit (of wel?) Heeft iemand iets anders?
|
|
|
Post by thomasq on Feb 2, 2006 13:38:46 GMT 1
ik heb dezelfde H(z) als u, alex
|
|
|
Post by yentlswolfs on Feb 2, 2006 14:12:38 GMT 1
Dat kan toch wel kloppen? Het is op het examen en de vandewalle vindt complexe getallen de max
|
|
quetzl
~Machines~
~Machine 2~
|
Post by quetzl on Feb 2, 2006 14:30:04 GMT 1
Ge komt een complex getal uit, idd, en dat is omdat er een verschuiving is ... Om de versterking te krijgen moet je de modulus van dat complex getal nemen.
|
|
|
Post by Alex Prinsier on Feb 2, 2006 14:32:15 GMT 1
aaah de modulus nemen ok merci
|
|
quetzl
~Machines~
~Machine 2~
|
Post by quetzl on Feb 2, 2006 14:43:24 GMT 1
Ik heb een duizend keer gemakkellijkere manier: gewoon vermenigvuldigen met die matrix en je bekomt direct de goede oplossing. Je kan ongeveer dezelfde matrix ook gebruiken voor periode 3 of 2. Je moet wel achteraf de gevonden coefficienten nog delen door een bepaald getal, maar dat staat in de scan uitgelegd. Mja als jij het gemakkelijker vindt om een matrix te schrijven dan dat je het gewoon op zicht kan doen, mij niet gelaten . Mijn verwoording is wss niet helemaal correct, maar de gemakkelijkste manier voor mij is gewoon om die punten te tekenen en daar een mooie sinus door te tekenen. Meer werk heb ik echt niet . Ieder zijn manier.
|
|
forceflow
New Member
If the facts don't fit the theory, change the facts.
|
Post by forceflow on Feb 2, 2006 16:21:07 GMT 1
Ik kom als overdrachtsfunctie H(z) = 2*z^2-[/size]1 / z*(z-1/4).
Ik was ervan overtuigd dat ik geen rekenfouten heb gemaakt, maar iedereen heeft daar blijkbaar een plusje staan ..
|
|
forceflow
New Member
If the facts don't fit the theory, change the facts.
|
Post by forceflow on Feb 2, 2006 21:09:56 GMT 1
2wortel(2)*e kPi/2 -3Pi/4 + 2 e k0PiOla, waar zijn uw j-kes naartoe ?
|
|
|
Post by ano on Feb 2, 2006 22:37:00 GMT 1
Ik heb een duizend keer gemakkellijkere manier: gewoon vermenigvuldigen met die matrix en je bekomt direct de goede oplossing. Je kan ongeveer dezelfde matrix ook gebruiken voor periode 3 of 2. Je moet wel achteraf de gevonden coefficienten nog delen door een bepaald getal, maar dat staat in de scan uitgelegd. zou iemand wat meer uitleg over deze methode kunnen posten? snap er ni fameus veel van
|
|
|
Post by yentlswolfs on Feb 3, 2006 6:55:51 GMT 1
Je weet gewoon dat een signaal van periode vier een lineaire combinatie moet zijn van cos ok, cos Pik,cos Pi/2k en sin pi/2k. Je kan dat dus vinden door een stelsel op te lossen. Doordat ik ook nog normaliseer bekom ik onmidddelijk de uitkomst. Omdat je genormaliseerd hebt, moet je nog een correctie van je bekomen waarden toepassen.
|
|