inge
GirlS
|
Post by inge on Jan 25, 2006 14:18:39 GMT 1
Hallo Ik heb oefening 1 van de strategiesessie van proberen op te lossen en vergeleken met de oplossing van ego: img80.imageshack.us/img80/9318/oef19hx.jpg. Ik heb wel iets anders bij samengestelde beweging. Ik dacht dat v2=-v1, aangezien v1=vs van v2 en vr=0? Waarschijnlijk zit ik fout iemand een idee? Groetjes, Inge
|
|
|
Post by yentlswolfs on Jan 25, 2006 14:19:14 GMT 1
Er staat een foutje in oef 7: Het moment van die driehoek is niet 500/3 maar 500*0.3. Bijgevolg is dus Ra=875
|
|
|
Post by yentlswolfs on Jan 25, 2006 15:01:15 GMT 1
De oplossing die ik uitkom bij oef 8 is 9meter. Ik heb eerst behoud van energie toegepast. Dan heb je de snelheid in functie van de hoogte. Dan bij de botsing behoud van impuls toegepast en dan met die snelheid die je dan bekomt nog eens behoud van energie toegepast.
Edit: de oplossing die ik bekom bij oef 9 is 8.18cm, wat vrij realistisch is.
|
|
|
Post by ego sapiens on Jan 25, 2006 15:17:36 GMT 1
Hallo Ik heb oefening 1 van de strategiesessie van proberen op te lossen en vergeleken met de oplossing van ego: img80.imageshack.us/img80/9318/oef19hx.jpg. Ik heb wel iets anders bij samengestelde beweging. Ik dacht dat v2=-v1, aangezien v1=vs van v2 en vr=0? Waarschijnlijk zit ik fout iemand een idee? Groetjes, Inge ik denk dat ik daar een fout heb gemaakt omdat de staaf in wijzerzin draait, zal vr (l*omega/2) naar links staan en v1 staat naar rechts dus zal v2=vr-v1 met v2 naar links ik snap wel nie waarom vr nul zou zijn, de staaf heeft toch een hoeksnelheid?
|
|
|
Post by yentlswolfs on Jan 25, 2006 15:32:14 GMT 1
Ik heb oefening vier eens proberen op te lossen en dit kom ik uit: ax=-2cos(theta) omega ay=-2sin(theta) omega Hieruit kan je a berekenen: 2 m/s². Hoe ga je nu verder? Is die 2 m/s² ook de versnelling van massa 2(die dan uiteraard alleen in de richting van de geleiding staat), of is er een ander verband? Als je die versnelling hebt, hoe bereken je dan die krachten en momenten? Die vr is inderdaad niet nul, ego Bij oef 5 heb je als k 20N/m genomen, in de opgave staat echter 1 N/m. Je hebt bovendien wat valsgespeeld met je tekens. Waar je Gm schrijft als die breuk, hebben Fv en G2 ineens dezelfde tekens,terwijl ze daarvoor tegengestelde tekens hadden. Ik kom iets uit met een negatieve waarde voor m1
|
|
inge
GirlS
|
Post by inge on Jan 25, 2006 16:08:05 GMT 1
Hallo,
Ik dacht dat vr=0, aangezien je in de onderste stand door kwam, maar het zal wel zo zijn als ego schreef.
Ik heb ook oefening 4 eens geprobeerd:
xc=2*l*cos(theta) afleiden naar t geeft: vc=-2*l*sin(theta) nog eens afleiden naar t met behulp van de kettingregel geeft: ac=-2*l*cos(theta)(d(theta)/dt)^2-2*l*sin(theta)(d^2(theta)/dt^2)
Voor het tweede deel van deze vraag heb ik eerst staaf AB vrijgemaakt dit geeft drie vergelijkingen. Vervolgens de massa m2 en dit geeft 2 vergelijkingen.
Inge
|
|
|
Post by yentlswolfs on Jan 25, 2006 16:58:16 GMT 1
En de tweede afgeleide van theta is nul , want de hoeksnelheid is constant.
|
|
joris
New Member
|
Post by joris on Jan 25, 2006 17:03:05 GMT 1
Als je bij oefening twee de derde staaf vrij maakt en de momentenvgl opstelt vanuit punt B zijn de enige twee krachten die momenten leveren toch Rd en G2? Klopt ten op zichte hiervan uw uitkomst voor Rd?
|
|
|
Post by yentlswolfs on Jan 25, 2006 19:05:01 GMT 1
Ze zeggen toch juist dat je de postulaten van Newton niet moet gebruiken voor die oefening. (Das de eerste vraag die ze stellen).
|
|
inge
GirlS
|
Post by inge on Jan 25, 2006 19:39:01 GMT 1
Hallo,
Ik heb oefening 8 ook eens geprobeerd. kheb eerst behoud van energie toegepast:
m2*g*h = k(l2-l0)^2/2 + m2*v2^2/2 + m1*v2^2/2. l2 kan je vinden uit Fv=5=k(l2-l0) => l2=0.45m
Vervolgens heb ik behoud van impuls toegepast: m2 (v2-v1) + m1*v2 = 0, waarbij v1 de snelheid van de schijf is vlak voor deze de massa m1 raakt.
Om deze v1 te vinden moet je dus nog is behoud van energie toepassen: m2*g*h=m2*v1^2/2,
maar wanneer ik uit deze drie vergelijkingen, met als onbekenden, v1, v2 en h, h bereken kom ik iets helemaal anders uit. Ziet iemand mijn fout?
Groetjes, Inge
|
|
|
Post by HuiTzi on Jan 26, 2006 9:27:23 GMT 1
Bij oef 1 is dus het verband met SB volgens jullie :
vcd = vr - vab vcd = L/2 w - vab
Nu die w daar, dat is toch niet dezelfde omega die ge gebruikt in energie vgl, toch ? Die bij energie is rotatie rond het massacentrum van de staaf, en degene hier is rotatie rond het punt C. Het verband tussen de 2 is wel makkelijk te vinden, vermits w rond massacentrum de helft is van w rond C.
vcd = L w - vab (met hier w rond massacentrum)
Grtzz
P.S.: Quetzl is oef aan het inscannen. Komt er direct op.
|
|
quetzl
~Machines~
~Machine 2~
|
Post by quetzl on Jan 26, 2006 9:37:58 GMT 1
kweet niet of deze juist is maar dit is alvast de oplossing die ik ben bekomen Edit: de redenering klopt niet helemaal, ik ging oorspronkelijk uit vanuit een assenstelsel in O ipv het massacentrum, maar het zou dezelfde oplossing moeten geven
|
|
|
Post by HuiTzi on Jan 26, 2006 10:57:07 GMT 1
Bij oef 5 is het zelfs zo dat uw k = 1 N / CENTIMETER, dus 100 N / METER.
Mijn uitwerking leidt tot een gewicht van 6,95 kg.
Grtzz
|
|
|
Post by HuiTzi on Jan 26, 2006 12:10:06 GMT 1
Bij oef 8 kom ik de meer realistische waarde uit van 1,2 meter voor h. Hier mijn werkwijze:
Ik heb eerst m1 en m2 vrijgemaakt en dan met behulp van stoten het verband tussen de snelheid waarmee m1 aan komt vliegen en de snelheid waarmee m1 en m2 verdergaan bepaald.
De snelheid waarmee m1 komt aanvallen kan je bepalen met behulp van de energiestelling:
mgh = 1/2 m v² (dan krijg je v in functie van h)
Uit deze 2 stappen krijgen we dan de snelheid waarmee m1 en m2 verdergaan in functie van h. Als we nu nog eens behoud van energie toepassen, deze keer dus met de Ekin van onze 2 massa's en de veerkrachten voor (wanneer de v van m1 en m2 nog niet nul is) en na (wanneer de v van m1 en m2 wel nul is).
Zo krijgen we onze h in functie van L1 (m1 aan veer) en L2. De L1 bepalen we makkelijk uit het vrijmaken van massa1 met daarop inwerkend de G en de Fv. L2 bepalen we uit het gegeven dat de Fmax = 5 N. Dit wil zeggen dat de veerkracht ook maximaal 5 N zal zijn. Hieruit halen we dan onze L2.
Als we dit allemaal dan invullen in onze vgl van h dan krijgen we de hoogte van h; bij mij dus 1,2 meter wat realistisch lijkt.
Grtzz
|
|
|
Post by yentlswolfs on Jan 26, 2006 12:24:43 GMT 1
Ik vind niet direct mijn fout. Ik zal even mijn werkwijze(die ongeveer dezelfde is) uitleggen: Ik pas behoud van energie toe: zo krijg ik de snelheid op het moment van de botsing ifv h. v=sqrt(20.h).
Dan pas ik impuls toe en bekom ik dat de snelheid na de botsing gelijk is aan sqrt(5.h).
Nu opnieuw energie toepassen met delta l maximum=0.25 levert dat h=2.5m. (Ik heb ondertussen een foutje kunnen vinden).
Ik denk dat de fout hier zit: men geeft de rustlengte van de veer, en ik heb verondersteld dat dit de lengte is van de veer als massa 2 er aan hangt. Wsl heb je gerekend met de "echte" rustlengte en is dus jouw oplossing correct.
Wil er iemand eens de werkwijze uitleggen voor oef 4. Dit heb ik al: ax=-2cos(theta) omega ay=-2sin(theta) omega Hieruit kan je a berekenen: 2 m/s².
Inge zei dat je postulaten moest toepassen, maar in die strategiesessie zeggen ze (de eerste stelling die ja of nee moet antwoorden) dat je niets bent met postulaten.
"Je antwoord is correct. Het tweede postulaat van Newton geeft het verband tussen krachten en versnellingen van het voorwerp. Zowel de krachten als de versnellingen van het voorwerp zijn nog onbekend. Deze wet zal dus geen resultaten opleveren. Bovendien wordt de versnelling van de puntmassa m2 gevraagd als functie van de hoek q. Dit verband kan niet volgen uit het tweede postulaat van Newton."
|
|