|
Post by HuiTzi on Jan 26, 2006 12:29:54 GMT 1
de oplossing die ik bekom bij oef 9 is 8.18cm, wat vrij realistisch is. Ik weet niet of dat zo realistisch is. Stel dat enkel m2 in die halve cirkel zou bewegen; zonder wrijving zou die telkens weer de top van de cirkel behalen. Nu smijten ze er een m1 bij die 10 KEER LICHTER is dan m2. Dit zal m2 wel wat vertragen, ook al omdat het eraan blijft plakken en m2 dus ook zwaarder wordt en moeilijker omhoog zal gaan. Maar toch blijft dat maar 5 gram ... Ze zullen dus nog een veel hogere hoogte kunnen bereiken, dan 8,8 cm ... De vraag was trouwens ook de hoek te bepalen. Besluit : Je moet een foutje hebben gemaakt. De waarde die ik uitkom voor de HOEK is 70,7°, wat overeenkomt met een HOOGTE van 13,4 cm. Grtzz EDIT: Deze waarde is ook bevestigd door Quetzl.
|
|
|
Post by yentlswolfs on Jan 26, 2006 13:00:38 GMT 1
Wsl heb ik inderdaad een rekenfoutje gemaakt. Ik zal het nog is nakijken.
EDIT: ik heb het nog is nagerekend en nu komt het wel uit. Wsl verkeerd ingetikt op mijn rekenmachine.
|
|
quetzl
~Machines~
~Machine 2~
|
Post by quetzl on Jan 26, 2006 13:22:05 GMT 1
Bedoelde oefening 5 met die veer? Want bij 4 moete volgens mij geen massa berekenen.
Bij oefening 5 kom ik 11.6 kg uit denk ik
|
|
quetzl
~Machines~
~Machine 2~
|
Post by quetzl on Jan 26, 2006 13:30:26 GMT 1
Wil er iemand eens de werkwijze uitleggen voor oef 4. Dit heb ik al: ax=-2cos(theta) omega ay=-2sin(theta) omega Hieruit kan je a berekenen: 2 m/s². Is dit nu een vraag van jouw of was dit een antwoord? Btw bij vraag 8 kom ik als hoogte 0.4 meter uit , en ik denk wel dat het juist is.
|
|
|
Post by yentlswolfs on Jan 26, 2006 14:22:27 GMT 1
Ik was er nog vergeten bij te zetten dat ik dan vast zit. Ik heb nu al wel door dat je eigenlijk wel Newton moet toepassen. Eigenlijk pas je vlakke dynamica toe, maar dat is zo goed als hetzelfde.
Ik heb er nog is goed over nagedacht en ik heb de methode eindelijk volledig gevonden. Nu nog uitwerken...
Ik kom 6.95 kg uit bij oef 5. Dat is een andere waarde dan u quetzl. Ik gaan er mijn tijd niet insteken om de fout te zoeken, want virtuele arbeid komt toch niet op het examen.
Dit zijn mijn oplossingen van oefening 4: ab=-4.cos(theta) Rax=8.sqrt(3) Ray=18N M=22.5 Nm R2=8N S=16N
|
|
|
Post by HuiTzi on Jan 26, 2006 14:48:55 GMT 1
Vermits Quetzl een andere waarde heeft gevonden hier mijn uitwerking voor oef 5 die leidt tot 6,95 kg:
- Fv dx1 - G1 dy2 - G2 dy3 = 0 (let niet op de getallen na de delta's; ik som gewoon op)
x1 = L cos(phi) dx1 = - L sin(phi) d(phi) y2 = L/2 sin(phi) dy2 = L/2 cos(phi) d(phi) y3 = L sin(phi) dy3 = L cos(phi) d(phi)
Fv = k (2Lcos(30°) - L°) = 100 (2sqrt(3) - 2)
Fv L sin(phi) = G1 L/2 cos(phi) + G2 L cos (phi)
Neem nu phi = 30 ° en vul alles in :
G2 = [100 (2sqrt(3) - 2) - sqrt(3) 15]/sqrt(3) G2 = 69,5 N
Dus het gewicht is dangelijk aan 6,95 kg.
Grtzz
|
|
quetzl
~Machines~
~Machine 2~
|
Post by quetzl on Jan 26, 2006 15:02:22 GMT 1
Hmm inderdaad kom nu het zelfde uit kwas vergeten te delen door 2 voor G ook al stond het juist op mijn blad :S.
|
|
|
Post by yentlswolfs on Jan 26, 2006 15:04:25 GMT 1
Ik was vergeten ook de potentiele energie van de twee blokken samen in rekening te brengen. Nu kom uit op 0.45m(zonder enige afronding). Heb jij mss wel afgerond quetzl?
|
|
quetzl
~Machines~
~Machine 2~
|
Post by quetzl on Jan 26, 2006 15:15:33 GMT 1
Nops, ik heb altijd met wortels gewerkt, kzou je mijn blad kunnen laten zien maar dat ziet er niet uit En ik heb een andere methode gebruikt. Ik ben gewoon uitgegaan van een onbekende beginsnelheid juist voor de botsing en dan daarmee de hoogte berekend. Ps wat is nu de beginlengte van je veer?
|
|
|
Post by HuiTzi on Jan 26, 2006 15:25:32 GMT 1
Ik heb mijn werkwijze ook nog eens bezien en blijkt dat ik ook de pot energie van de hoogte vergeten ben. Als ik deze wel in mijn energie vgl breng dan kom ik zoals Quetzl ook uit op de waarde van 0,4 meter. Dus de correcte waarde is wel degelijk 0,4 meter.
Grtzz
|
|
inge
GirlS
|
Post by inge on Jan 26, 2006 15:30:01 GMT 1
Ik vind niet direct mijn fout. Ik zal even mijn werkwijze(die ongeveer dezelfde is) uitleggen: Ik pas behoud van energie toe: zo krijg ik de snelheid op het moment van de botsing ifv h. v=sqrt(20.h). Dan pas ik impuls toe en bekom ik dat de snelheid na de botsing gelijk is aan sqrt(5.h). Nu opnieuw energie toepassen met delta l maximum=0.25 levert dat h=2.5m. (Ik heb ondertussen een foutje kunnen vinden). Ik denk dat de fout hier zit: men geeft de rustlengte van de veer, en ik heb verondersteld dat dit de lengte is van de veer als massa 2 er aan hangt. Wsl heb je gerekend met de "echte" rustlengte en is dus jouw oplossing correct. Wil er iemand eens de werkwijze uitleggen voor oef 4. Dit heb ik al: ax=-2cos(theta) omega ay=-2sin(theta) omega Hieruit kan je a berekenen: 2 m/s². Inge zei dat je postulaten moest toepassen, maar in die strategiesessie zeggen ze (de eerste stelling die ja of nee moet antwoorden) dat je niets bent met postulaten. "Je antwoord is correct. Het tweede postulaat van Newton geeft het verband tussen krachten en versnellingen van het voorwerp. Zowel de krachten als de versnellingen van het voorwerp zijn nog onbekend. Deze wet zal dus geen resultaten opleveren. Bovendien wordt de versnelling van de puntmassa m2 gevraagd als functie van de hoek q. Dit verband kan niet volgen uit het tweede postulaat van Newton." Hallo, Ik denk dat dit gaat over het eerste deel van vraag 4, in het tweede deel moet je wel Newton toepassen, de niet-ideale staaf vrijmaken en krachtenvergelijking en momentenvergelijking van opstellen en de massa vrijmaken en krachtenvergelijking van opstellen. Groetjes, Inge
|
|
juul
New Member
|
Post by juul on Jan 26, 2006 15:55:06 GMT 1
Hoe weet je zo zeker dat virtuele arbeid niet op het examen komt?
|
|
inge
GirlS
|
Post by inge on Jan 26, 2006 16:14:13 GMT 1
Ik denk dat dit wel op het examen komt hoor,
Groetjes
|
|
inge
GirlS
|
Post by inge on Jan 26, 2006 17:12:18 GMT 1
Hallo, Ik had nog een opmerking bij oefening 2 van de strategiesessie van ego: img80.imageshack.us/img80/2691/oef24zo.jpgWanneer je staaf 2 vrijmaakt, teken je de krachten Rcy en Rcx in dezelfde richting als op het geheel, maar moeten die op de staaf niet juist in de andere richting staan als op het geheel en wanneer je het knooppunt C zou vrijmaken in dezelfde richting als op het geheel? Of zit ik fout? Groetjes
|
|
joris
New Member
|
Post by joris on Jan 26, 2006 17:34:25 GMT 1
De krachten op het geheel blijven hetzelfde staan als je het knooppunt vrijmaakt. Hiermee bereken je dan de krachten die de staaf op het knooppunt uitoefent. Die blijken dan juist tegengesteld te zijn aan de krachten van het geheel (som van de krachten is nul). Als je dan de staaf vrij maakt draai je de laatste berekende krachten om (actie reactie tussen staaf knooppunt). Hierdoor komen ze dus terug in dezelfde richting te staan als die krachten op het geheel. Dit is dus zo omdat C niet echt een knooppunt is. Er is maar één voorwerp en verbinding. Ben ik juist?
|
|